تبلیغات
بسکتبال مدرن

بسکتبال مدرن
 
قالب وبلاگ

سرد کردن بدن بعد از ورزش = COOL DOWN

از  طرفی ورزش عضلات و استخوان ها را نیرومند می سازد . با ورزش کردن فشار خون  کاهش یافته ، وزن کم می شود و باعث می شود تا فرد مشکلات و استرس را بهتر  تحمل کند . در کل با ورزش کردن حس خوبی به فرد دست می دهد . داشتن یک  برنامه منظم ورزشی به اکثر بیمارانی که دچار بیماری های مزمن ریوی هستند و  یا تحت عمل جراحی ریوی قرار گرفته اند ، توصیه می شود . با این حال داشتن  این کار بستگی به چند عامل دارد :


سرد کردن :Cool – down
قبل  از به اتمام رساندن ورزش لازم است که اجازه دهیم ضربان قلب و تنفس به  آرامی به مرحله استراحت کاهش یابند . بنابراین با آرامتر کردن سرعت ورزش  خود ، به بدن این اجازه را دهید تا در چند دقیقه به این مهم برسد .
گرم کردن : ۵ دقیقه   راه رفتن : ۴۵-۲۰ دقیقه   سرد کردن : ۵ دقیقه


اجزاء تشکیل دهنده مرحله سرد کردن
دویدن آهسته به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه. هدف آن: کاهش تدریجی دمای بدن و زدودن مواد زائد حاصل از متابولیسم در عضلات.

حرکات کششی به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه. هدف آن: کاهش گرفتگی و درد عضلات پس از فعالیت بدنی و زدودن مواد زائد.

انعطاف پذیری (FLEXIBILITY):قابلیت  عضلات و تاندونها برای کشیده شدن انعطاف پذیری نام دارد. در واقع انعطاف  پذیری توانایی استخوانهای بدن در میزان حرکت آنها در جهات مختلف حول مفاصل  میباشد.

قدرت(STRENGTH):میزان توانایی عضلات برای اعمال نیرو در زمان کوتاه.

استقامت:(INDURANCE):میزان توانایی عضلات در انجام فعالیت گروهی در مدت زمان طولانی.

چالاکی(AGILITY):میزان توانایی فرد در تغییر دادن جهت حرکت بدن بطور سریع.

تعادل(BALANCE):توانایی حفظ تعادل در وضعیت سکون و یا حرکت.

سرعت(SPEED):توانایی حرکت دادن بخش و یا تمام بدن بطور سریع.

حرکات کششی(STRETCHING):حرکات کششی بسیار ضروری و مفید میباشند انواع گوناگونی دارند که به شرح زیر است:

-
پویا(DYNAMIC): در  این نوع حرکات کششی عضلات نیز حرکت دارند.شامل حرکات آرام و کنترل شده ای  میباشند که به تدریج به سرعت و دامنه آنها افزوده میگردد. مانند بالا و  پایین کردن دستها از ناحیه کتف. نباید آن را با حرکات کششی بالستیک(BALLISTIC) اشتباه  گرفت. حرکات کششی بالستیک شدید بوده وهدف آن انجام حرکات فراتراز دامنه  حرکت مفاصل و عضلات میباشد که خطرناک بوده و انجام آن را توصیه نمیکنیم.

-
ایستا(STATIC):بی  خطر تر از بقیه میباشد. در این کششها در مفاصل حرکت وجود نداشته و عضلات  بتدریج کشیده میگردند. در واقع عضلات تا یک حدی کشیده شده و در همان وضعیت  ثابت نگاه داشته میگردد (۲۰-۶  ثانیه). خود آن به دو نوع تقسیم بندی میگردد یکی حرکات کششی ایستایی فعال  مانند خم کردن و بالا آوردن پا از ناحیه کمر و بالا نگاه داشتن آن تنها  توسط عضلات و دیگری حرکات کششی ایستایی منفعل و یا غیر فعال مثلا همان مثال  فوق اما نگاهداشتن پا در وضعیت ثابت با کمک دست و یا قرار دادن پا روی میز  و یا گرفتن پا توسط فرد دیگر.

-
ایزومتریک(ISOMETRIC):در  این حالت همانند حالت حرکات کششی ایستا حرکت در مفاصل وجود ندارد. اما  تفاوت آن این میباشد که هرگاه عضله ای کشیده میگردد فرد سعی میکند نیروی  مقاومی بر خلاف آن کشش اعمال کند مثلا در مثال فوق هنگامی که پا بالا آورده  میشود و روی میز قرار داده میگردد فرد به آرامی سعی میکند پای خود را به  سمت پایین بازگرداند.




طبقه بندی: آمادگی جسمانی،
[ جمعه 27 شهریور 1394 ] [ 10:40 ب.ظ ] [ میثم حسینی ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

مطالب آموزشی و خواندنی در مورد بسکتبال جهان که از سایتهای معتبر، مقالات و کتاب های مرجع دنیا گردآوری شده است
نویسندگان
نظر سنجی
به نظرتون برای بهتر شدن وبلاگ چه مطالبی بیشتر بگذارم؟










آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب