تبلیغات
بسکتبال مدرن

بسکتبال مدرن
 
قالب وبلاگ

بسکتبال ورزش پر تحرکی است که ورزشکار را ملزم به سرعت، انعطاف، چالاکی و قدرت در طول بازی می نماید. حد نهایی انر‍ژی لازم برای این ورزش را می توان با تامین مایعات مورد نیاز بدن و تغذیه مناسب قبل و بعد از هر بازی به حداکثر رسانید.



تغذیه در بسکتبال

مصرف مایعات

بسکتبال ورزش پر تحرکی است که ورزشکار را ملزم به سرعت، انعطاف، چالاکی و قدرت در طول بازی می نماید. حد نهایی انر‍ژی لازم برای این ورزش را می توان با تامین مایعات مورد نیاز بدن و تغذیه مناسب قبل و بعد از هر بازی به حداکثر رسانید.

شایع ترین علت خستگی در تمرینات کمبود مایعات بدن  می باشد. هر بازیکن بایستی یک بطری مایعات داشته باشد. یک بطری مایعات خنک، با طعم مناسب نظیر یک نوشیدنی ورزشی بسیار مناسب است. این نوشیدنی می تواند بازیکن را ترغیب به نوشیدن مایعات جهت جایگزینی سوخت از دست رفته بنماید.

قانون اول: قبل از مسابقه

2 تا 3 ساعت قبل از تمرین یا مسابقه 2 تا 3 لیوان مایعات بنوشید.

10 تا 20 دقیقه قبل از تمرین یا مسابقه 1 تا 1.5 لیوان مایعات بنوشید.

وزن قبل از مسابقه خود را جهت ثبت میزان آب از دست رفته در پایان مسابقه یا تمرین ثبت کنید.

قانون دوم: در طول مسابقه

هر 10 تا 15 دقیقه یک لیوان مایعات بنوشید.

قانون سوم: پس از تمرین یا مسابقه

مجددا وزن پس از تمرین یا مسابقه خود را ثبت کرده تا میزان آب از دست رفته را محاسبه نمایید.

در طول 2 ساعت پس از مسابقه یا تمرین حداقل به ازای 500 گرم وزن از دست رفته 3 لیوان مایعات بنوشید.

 تنها 1 تا 2 درصد از وزن مایعات بدن می تواند اثرات منفی بر روی عملکرد داشته باشد و باعث دی هیدارسیون شود.

 به عنوان یک قاعده کلی: وعده غذایی که از پیش از مسابقه توسط بازیکنان صرف می شود باید شامل 2سوم از کربوهیدرات ها و 1سوم از پروتئین های کم چرب باشد.

 هم هیدراسیون و هم غذای قبل از بازی باید خالی از الکل، مایعات گازدار و کافئین  دار باشد.

 سعی کنید تا تقریبا نصف وزن بدنتان به گرم بلافاصله بعد از تمرین و بازی کربوهیدارت مصرف کنید. مثال: بازیکن 140 پوندی باید در بازی حداقل 30 دقیقه ای حداقل 70 گرم کربوهیدات مصرف کند. برای هر پوند از وزن بدن که از طریق تعریق از دست رفته است بازیکن باید با 20 انس آب یا نوشیدنی ورزشی در 2 ساعت پس از پایان بازی آب کافی بدن خود را تامین کند.


 کم شدن آب می تواند برای بازیکن قبل از آنکه او متوجه اثرات آن شود اتفاق بیافتد. نشانه هایی مانند تشنگی، سردرد، گرفتگی عضلانی اغلب بعد از آن که دیگر خیلی دیر است احساس می شود





منبع: هیئت بسکتبال جنوب غرب تهران




طبقه بندی: تغذیه بسکتبالیست،
[ یکشنبه 12 خرداد 1392 ] [ 07:32 ب.ظ ] [ میثم حسینی ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

مطالب آموزشی و خواندنی در مورد بسکتبال جهان که از سایتهای معتبر، مقالات و کتاب های مرجع دنیا گردآوری شده است
نویسندگان
نظر سنجی
به نظرتون برای بهتر شدن وبلاگ چه مطالبی بیشتر بگذارم؟










آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب