تبلیغات
بسکتبال مدرن

بسکتبال مدرن
 
قالب وبلاگ
در طول بهار سال 2000 میلادی انجمن ملی مربیان آمریکا به انتشار قطع نامه ای با عنوان "چگونه جایگزینی مایعات از دست رفته در ورزشکاران نمود. این سند ارائه دهنده راهکارهای بسیار دقیق و علمی در کلیه رشته های ورزشی بوده که ما 6 مفهوم اساسی مندرج در آن را در ذیل جهت اطلاع و کاربرد ارائه می نماییم


۱- دانش ورزشکاران و سایر دست اندرکاران تیم را در خصوص نقش مایعات در بدن و روند تامین مایعات سلولی بالا ببرید 
کشمکش همیشگی در خصوص تامین مایعات مورد نیاز سلول های بدن ورزشکار که با مفهوم نوشیدن آب بسیار متفاوت است زمانی رو به آرامش می گذارد که نه تنها ورزشکار بلکه دست اندر کاران تیم ورزشی درکی صحیح از نقش حیاتی مایعات در بدن ورزشکار و تاثیر آن بر بهینه سازی و به حد مطلوب رسانیدن عملکرد فیریکی داشته باشند. از سوی دیگر دست اندرکاران و ورزشکاران و مربیان جملگی دانش لازم را کسب نموده و در می یابند چگونه عملکرد و نمود دانش های رشته خاص ورزشی مهارت، سرعت، قدرت، دقت، توان و تصمیم گیری می تواند تحت الشعاع تامین یا عدم تامین مایعات سلولی بدن ورزشکار قرار گیرد. و چگونه می توان آثار زیان بار خشکی یا کمبود مایعات را به حد اقل رسانید.
علاوه بر این یک ورزشکار میبایستی در روند تامین مایعات بدنش فعالانه شرکت نموده و نظارتی دقیق و محاسبه شده بر روند مایعات ورودی و خروجی از بدن داشته باشند. این آگاهی موجب می گردد برنامه ریزی رفع این نیاز به صورتی انفرادی درهر مورد انطباق یابد.

۲- تجدید و تامین مایعات بدن ورزشکاران را اختصاصی کنیم 
در جهت نیل به این مقصود ( شرکت فعالانه ورزشکاران در برنامه تامین مایعات بدن شان ) می بایستی ۳ مرحله ذیل دقیقاً رعایت گردد.
ورزشکاران مایعات بدن خود را به شکل تعرق و ادرار با درصدهای مختلفی از دست می دهند که خود دلائل متفاوتی و بسیار عدیده دارد. لذا هر ورزشکاری می بایستی بر اساس نیازهای فردی خود برنامه ریزی مناسبی داشته باشد. از سوی دیگر میزان تمرین و تعداد مسابقات وی نیز با سایر ورزشکاران متفاوت بوده که بر اجرای برنامه تامین مایعات به شکل انفرادی تاکید می نماید.
زمان مسابقه ( ساعت ) ÷ مقدار ادرار- مقدار مالیات مصرفی + وزن بعد از مسابقه – وزن قبل از مسابقه = میزان تعرق
۵/۱ ÷ ۵/۰ – ۵/۱لیتر + ۷۰ – ۷۲ = ۲
ورزشکاران در مقادیر متفاوتی مایعات می نوشند لذا بایستی آنان را ترغیب به محاسبه دقیق مقادیر مایعات مصرفی و از دست داده شده نمود تا بدانند که مطمئن ترین مقدار مایعات مورد نیاز شان چقدر است.
حدود و ثغور ورزش های مختلف شرایط ویژه هر بازی در هر ورزش، پست بازیکن همگی عواملی هستند که تعیین کننده مقدار مایعات لازم و چگونگی تامین مایعات از دست رفته در هر ورزشکار به طور اختصاصی می باشد.

۳- مقادیر دقیقی از مایعات را قبل، در حین و پس از مسابقه یا تمرین بنوشید .

قبل از تمرین یا مسابقه• تقریباً ۲ تا ۳ لیوان مایعات در مدت زمان ۲ تا ۳ ساعت مانده به مسابقه بنوشید.
• تقریباً ۱ تا ۵/۱ لیوان مایعات دیگر در مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه مانده به مسابقه بنوشید.
در حین تمرین یا مسابقه
• در حدود ۳ تا ۵ لیوان مایعات د ر هر ساعت. ( ۱ تا ۵/۱ لیوان مایعات در هر ۱۵-۱۰ دقیقه )
• برنامه تامین مایعات بدن را به گونه ای به پیش ببرید که بر اساس نیازهای فردی خودتان باشد. به روش محاسبه بالا مراجعه کنید، مقادیر مایعات مصرفی مورد نیاز را تعیین و بر آن اساس برنامه را ادامه دهید.
بعد از تمرین یا پایان مسابقه
در ۲ ساعت اولیه پس از بازی ورزشکاران را تشویق به جایگزینی بلافاصله مایعات از دست رفته ( تعرق و ادرار ) بنمائید. به ازای هر ۵۰۰ گرم وزن از دست رفته ۵/۲ تا ۳ لیوان مایعات را جایگزین نمائید.



۴- کدام مایعات مناسب تر است.
به بهترین روش مایعات از دست رفته بدن ( آب ، کربوهیدرات، الکترولیت ها ) قبل، در حین و یا بعد از مسابقه را تامین نمائید. نوشیدنی ورزشی مناسب ترکیبی از آب + سدیم + کربوهیدرات به نسبت یک لیوان آب + ۷۰ الی ۱۶۶ میلیگرم سدیم + ۱۴ الی ۱۷ گرم کربوهیدرات ( ۶% الی ۷% ) می باشد.

۵- از دسترس بودن این مایعات برای ورزشکار مطمئن شوید. مایعات خنک شده برتری دارند.
اگر آن چه بطری های مایعات مورد نیاز در دسترس ورزشکار باشد به نظر می رسد که نبایستی نگران تامین مایعات برای سلول های بدن وی بود. هر زمان که ورزشکار به آنها نیاز داشت می بایستی به سرعت مایعات مناسب و خنک را در دسترس وی قرار داد. می توان از بطری های اختصاصی هر ورزشکار در کنار زمین مسابقه استفاده نمود. این عمل باعث افزایش مقادیر مصرف در ورزشکار می گردد.

۶- علائم کاهش مایعات در بدن را بشناسید. 
اعضای کار و مربیگری، ورزشکارن گروه پزشکی می بایستی به نحوی موثر نسبت به علائم و عوارض کاهش مایعات در بدن ورزشکاران آموزش دیده باشند. این علائم و عوارض عبارتند از :
تشنگی بی قراری
سردرد ضعف
سرگیجه گرفتگی عضلات
احساس سرما استفراغ
حالت تهوع احساس گرمای شدید در گردن یا سر
کاهش قابل ملاحظه عملکرد ورزشکار احساس نا خوشی و ناراحتی عمومی
توجه کنید که ورزشکار احتمالاً یک یا چند علامت از علائم فوق را ممکن است بروز دهد


بر گرفته از سایت http://futsal2012.blogfa.com






طبقه بندی: تغذیه بسکتبالیست،
[ یکشنبه 30 تیر 1392 ] [ 06:42 ب.ظ ] [ میثم حسینی ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

مطالب آموزشی و خواندنی در مورد بسکتبال جهان که از سایتهای معتبر، مقالات و کتاب های مرجع دنیا گردآوری شده است
نویسندگان
نظر سنجی
به نظرتون برای بهتر شدن وبلاگ چه مطالبی بیشتر بگذارم؟










آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب