تبلیغات
بسکتبال مدرن

بسکتبال مدرن
 
قالب وبلاگ

موفقیت پرتاب سه امتیازی به عوامل زیادی مانند مهارت، تمرین و دقت بستگی دارد، اما رعایت اصول علمی می‌تواند توپ را به شكل معجزه‌آسایی وارد حلقه كند.




با پرتاب یك شوت سه امتیازی می‌توانید به تیمتان كمك كنید تا از حریف پیش بیفتد. همچنین پرتاب سه امتیازی باعث می‌شود به جای آنكه در تمام طول مسابقه روی نیمكت بنشینید، زمان بیشتری را در زمین باشید. اگرچه ممكن است تصور كنید كه برای موفقیت در پرتاب‌های سه امتیازی نیازمند كار و تلاش زیادی هستید، اما هیچ وقت ناامید نشوید چون هر بسكتبالیستی از عهده این كار برمی‌آید.

در ادامه به تكنیك‌هایی اشاره می‌كنیم كه باعث افزایش مهارت‌هایتان در پرتاب‌های سه امتیازی خواهد شد.

1-
با اصول اولیه آشنا شوید. از جمله اینكه باید بدانید یك شوت خوب چه ویژگی‌هایی دارد و تكنیك‌های صحیح پرتاب آن چگونه است.

2-
مشخص كنید كه بهترین روش پرتاب برای شما چگونه است. از جمله اینكه باید بررسی كنید آیا شوت خود را به طور صحیحی پرتاب می‌كنید و فشار مناسبی به قفسه سینه خود وارد می‌كنید یا نه.

یك پرتاب سه امتیازی در شرایط نامتعادل

3-
ابتدا پای قوی‌تر خود را روی زمین قرار دهید. وقتی در آستانه پرتاب هستید، باید انگشتان پای راستتان در راستای آرنج راستتان قرار داشته باشند.

4-
دست ضعیف‌ترتان را در كنار توپ بگیرید تا تعادل توپ را روی دستتان حفظ كنید.

5-
توپ را طوری با انگشتانتان نگه دارید كه یك پیشخدمت سینی را با انگشتان خود نگه می‌دارند. اگر بعد از بازی متوجه شدید كه كف دست‌تان كثیف شده است، نشانه این است كه توپ را به طور صحیح نگه نمی‌دارید.

6
ـ پس از پرتاب، دست پرتاب كننده خود را به طور كامل دراز كنید. دست ضعیف‌ترتان كه توپ را نگه داشته باید همان وضعیت به صورت آرام و بی‌حركت باقی بماند. همچنین می‌توانید مچ دست‌تان را رو به عقب خم كنید.

7
ـ در هنگام پرتاب، از پاهایتان استفاده كنید. یك روش مناسب برای تقویت عضلات پا استفاده از تمرین‌های «بشین و پاشو» است. اگر ماهیچه‌های سه سر خود را تقویت كنید، مشكل‌تان تا حد زیادی حل خواهد شد. برای نمونه به چانسی بیلاپس یا كوئنتین ریچاردسون توجه كنید. همچنین سعی كنید از اسكات برای تقویت پا استفاده كنید.

8
ـ شوت سه امتیازی را تمرین كنید

*
بامداد یا ماژیك خطوطی با فاصله یك فوت (30 سانتی‌متر) رسم كنید (به صورت افقی رو به سبد). این خطوط از سبد شروع شده و در تمام طول زمین ادامه پیدا می‌كند و نشان دهنده موقعیت ایستادن برای پرتاب است.

*
در نزدیك‌ترین خط به سبد ایستاده و حداقل پنج پرتاب انجام دهید.

*
به خط عقبی رفته و مجددا تلاش كنید. پس از آن مجددا یك خط به عقب بروید. این تمرین باعث تقویت پرتاب‌هایتان می‌شود.

9
ـ نكات زیر را همیشه به یاد داشته باشید:

*
تعادل: هر بسكتبالیستی در هنگام پرتاب عادت‌های خاص خود را دارد. ممكن است توپ را دوبار به زمین بزند یا اصلا نزند. با این حال، تعادل لازمه هر پرتاب مناسبی است.

*
آرنج: باید آرنجتان را صاف نگه دارید. وقتی تعادل‌تان را حفظ كردید، آرنج دست پرتاب كننده خود را طوری نگه دارید كه به صورت L دربیاید.

*
چشمان: با چشمانتان روی سبد تمركز كنید. توجه خود را روی نقطه‌ای كه می‌خواهید توپ را به آنجا برخورد كند نگه دارید.

*
پس از اینكه توپ را رها كردید، دستان‌تان را در هوا نگه دارید.

10
ـ چشمان‌تان را روی هدف (كادر مشخص شده روی تخته) بدوزید.

11
ـ همیشه پس از پرتاب بپرید. این كار باعث می‌شود كه قدرت بیشتری به شوت خود وارد كنید و بتوانید توپ را از بالای سر حریفان به سمت سبد پرتاب كنید.

12
ـ سعی كنید حداقل یك بار از تكنیك برش استفاده كنید. به این ترتیب قادر خواهید بود حریف را فریب داده و زمان بیشتری برای شوت كردن در اختیار داشته باشید. تا زمانی كه مجبور نشده‌اید، برای پرتاب عجله نكنید.

13
ـ به سرعت تصمیم‌گیری كنید و حتی اگر حریف قوی هیكلی به سمت‌تان یورش آوردید، دچار وحشت نشوید.



** تكنیك‌هایی برای پرتاب سه امتیازی در شرایط تحت فشار

1) 
  ارزیابی دقیق از میزان قوت دست اصلی پرتاب كننده

*
باید به خوبی بدانید دست اصلی شما كه به توپ سرعت می‌دهد چقدر نیرو دارد. در شرایط تمرین فرصت كافی دارید تا ارزیابی دقیقی از فاصله‌ی خود تا حلقه داشته باشید می‌توانید جای خود را فیكس كنید و بعد پرتاب كنید. اما این شرایط ممكن است در مسابقه وجود نداشته باشد.

*
در شرایط عادی هنگامی كه پرتاب كننده در آخرین فاز پرتاب به هوا بلند می‌شود، تقریبا تمام قسمت‌های بدن او از جمله دست در یك راستا قرار دارد، اما در مسابقه ممكن است دست مدافعی مقابل شما قرار داشته باشد،‌در این صورت مجبور خواهید برای عبور توپ از بالای دست مدافع، كمی دست خود را عقب بدهید. در این صورت فاصله‌ی واقعی پرتاب شما افزایش پیدا خواهد كرد. یعنی با وجود این كه پاهای شما مثلا در فاصله 7 متری حلقه قرار گرفته، اما فاصله پرتاب حقیقی شما چیزی در حدود 7 متر و 20 سانتی متر یا كمی بیشتر خواهد بود. در این شرایط شما باید به اندازه فاصله حقیقی نیرو مصرف كنید. و این افزایش نیرو را در فاصله‌ی زمانی بسیار اندك انجام دهید. كاری كه بسیار دشوار است. بسیاری از پرتاب‌های ایربال (پرتاب‌هایی كه به حلقه اصلا برخورد نمی‌كنند) در این شرایط رقم می‌خورد یعنی پرتاب كننده تحت فشار فاصله‌اش را افزایش داده اما به همان اندازه قبلی نیرو وارد كرده است و به این ترتیب توپ به حلقه نمی‌رسد و از كنار آن رد می‌شود.

2) 
  عادت به حفظ زاویه پرتاب

*
برخی بازیكنان عادت دارند، پرتاب‌های بلند انجام دهند، اما عده‌ای دیگر توپ را به شكل تیز روانه سبد می‌كنند. استفاده از این دو تكنیك به شكل همزمان كاری دشوار است. پرتاب‌های تیز در زمان كمتری به حلقه می‌رسند. اما دو ریسك بزرگ موفقیت آنها را تهدید می‌كنند. تهدید اول دست مدافع حریف است. با توجه به این كه توپ چندان اوج نمی‌گیرد این امكان وجود دارد كه در همان ابتدای مسیر دفاع شود. تهدید دوم از دست رفتن توپ در صورت برخورد به حلقه است. توپ‌هایی كه با ارتفاع بالا پرتاب می‌شوند در صورتی كه به امتیاز تبدیل نشوند، پس از برخورد به حلقه معمولا به سمت بالا رفته و شرایط را برای ریباند فراهم می‌كنند، اما پرتاب‌های تیز پس از برخورد به حلقه به دلیل چرخش زیاد توپ و سرعت افقی زیاد به طرفین می‌روند و به این ترتیب كار بازیكن ریباند كننده برای پیش بینی مسیر دشوار می‌شود. با وجود این مسائل باز هم بهتر است بازیكنی كه عادت به پرتاب‌های تیز دارد، استیل خود را عوض نكند. در سوی مقابل پرتاب سه امتیازی به شكل تیز این مزیت را دارد كه بازیكن انرژی بسیار كمتری را نسبت به پرتاب بلند مصرف می‌كند و می‌تواند در یك بازی پرتاب‌های بیشتری انجام دهد.

یكی از نكات مهم در پرتاب‌های سه امتیازی تلاش برای حفظ تعادل در وضعیت تحت فشار است. بازیكنان بسیار زیادی وجود دارند كه می‌توانند در تمرین و در شرایطی كه فشار مدافع و استرس بازی وجود ندارد، پرتاب‌های 3 امتیازی خود را وارد حلقه كنند، اما شمار بازیكنانی كه می‌توانند در لحظات حساس بازی و در حالی كه تحت پرس شدید مدافع قرار گرفته‌اند، پرتاب موفقی داشته باشند، بسیار اندك است.



منبع: ایسنا

 




طبقه بندی: تمرینات بسکتبال،
[ پنجشنبه 2 مرداد 1393 ] [ 10:37 ب.ظ ] [ میثم حسینی ]
.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

مطالب آموزشی و خواندنی در مورد بسکتبال جهان که از سایتهای معتبر، مقالات و کتاب های مرجع دنیا گردآوری شده است
نویسندگان
نظر سنجی
به نظرتون برای بهتر شدن وبلاگ چه مطالبی بیشتر بگذارم؟










آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب